Menu
Rubrica de lectura iti aduce "You are not so smart" - David McRaney

Rubrica de lectura iti aduce "You are not so smart" - David McRaney

Într-o perioadă ca aceasta pe care o trăim acum, mintea  și sănătatea ei ar trebui să ne preocupe într-o mare măsură. Toate grijile, temerile, fricile și gândurile par să se îngrămădească unele în altele de

mai multe ori pe zi și într-o culoare din ce în ce mai neagră. La momentul acesta nu dorim să venim cu soluţii pentru toată zăpăceala din capul nostru întrucât sunt mulţi specialiști care au vorbit deja despre asta. Noi doar ne dorim să vă aducem la lumină faptul că mintea noastră ne joacă feste în mod obișnuit. Îi place să fabrice povești pentru a ne explica anumite comportamente, îi place să umple golurile memoriei, dar toate acestea, fiţi atenţi, ca să ne ţină pe linia de plutire, să aibă grijă de stima noastră de sine. Mai exact, să ne ajute la păstrarea sănătăţii mentale.


Pentru a afla mai multe despre miturile, dar mai ales despre adevărul din mintea noastră, am citit în luna aprilie „You are not that smart” – „Nu ești chiar atât de isteţ”. Ar putea părea o insultă, dar autorul  - David McRaney – împletește frumos cuvintele, fără să lase impresia că ar vrea să submineze IQ-ul cititorului. Sunt 48 de capitole scurte în care autorul explorează modurile în care noi, oamenii, ne compromitem gândirea logică. Nouă ne-au plăcut mult unul dintre ele pentru că face referire la alegerile noastre în materie de cumpărături, mai ales cele cumpărăturile foarte costisitoare.


Acum vă rugăm să vă imaginaţi ca sunteţi într-o cafenea cu mai mulţi prieteni (având în vedere situaţia actuală chiar este indicat DOAR să vă imaginaţi că sunteţi într-o cafenea și cu mai multe persoane) și fiecare are telefonul pe masă. Unul dintre prietenii de la masă tocmai vă prezintă noul său telefon, ultima generaţie de iPhone (nu facem nici un fel de reclamă și nici nu suntem sponsorizaţi). În felul acesta, de cele mai multe ori, se nasc adevărate dezbateri dintre cei care deţin acest tip de telefon și cei care au telefoane cu alt sistem de operare. Se pare că aceste susţineri înfocate de brand se datorează așa zisului „FANBOYism” – devotament faţă de un brand. De cele mai multe ori ne plac mai mult lucrurile pe care le avem decât cele pe care nu le deţinem întrucât cele pe care le deţinem au fost alese raţional. Se pare că tot raţionamentul acesta are spaţiu și pentru multă eroare. Mai degrabă, ne plac lucrurile pe care le avem pentru ca nu prea ne dorim să recunoaștem că am cheltuit o sumă importantă de bani pe un produs care nu este chiar atât de grozav. Mai mult, internetul a schimbat foarte mult felul în care oamenii percep produsele. La momentul acesta companiile nu vând doar calităţile tehnice, ci tipologia de client care ar cumpăra acest produs. De cele mai multe ori clientul este unul independent, creativ, liber…etc. Astfel, alegerile noastre nu sunt mereu gândite raţional, ci sunt mereu influenţate de factori externi care ne „atacă” latura emoţională, stima de sine și felul în care dorim să fim percepuţi de cei din jurul nostru.


Carte are multe astfel de concepte, care de care mai interesante. Recunoaștem că ne-ar fi plăcut ca autorul să ofere și mai multe exemple, să aibă o bibliografie mai bogată și, în unele cazuri, să facă mai bine legătura între mitul pe care își dorește să îl discute și tipul de exemple/ studii/ experimente pe care le prezintă. Este o lectură ușoară și o recomandăm curioșilor de mituri psihologice. Pe de altă parte, se pare că și cărţile le alegem foarte interesant. Autorul acestei cărţi menţionează că noi, oamenii, căutăm, de fapt, cărţi  care ne confirmă informaţiile pe care le cunoaștem deja și nu unele care să ne înveţe lucruri noi. Voi ce părere aveţi? Așa să fie?

 

 

 

Last modified onThursday, 30 April 2020 17:40
Rate this item
(2 votes)

Leave a comment

Make sure you enter all the required information, indicated by an asterisk (*). HTML code is not allowed.

back to top